Coaching af medarbejdere og teambuilding Silkeborg

Ville dit firma have gavn af teambuilding Silkeborg?

Om man vælger en coach til træning eller vælger at gøre det selv, er der nogle gode råd man bør følge, for at opnå det bedste resultat:

1. Få dine medarbejdere til at varme op. Atleter gør det, så hvorfor skulle dine medarbejdere ikke? Lav en kort rollespil med en kollega eller få dem til at ringe til deres egen voicemail og give deres salgspitch til dem selv.

2. 30 sekunders reglen: Når du coacher nogen må du aldrig snakke i mere end 30 sekunder ad gangen. Hvis du gør, så lytter du ikke nok.

3. Få aldrig dine medarbejdere eller kollegaer til bare at læse en bog eller artikel. Få dem i stedet til at huske bestemte ting du har sagt og derefter lad dem e-maile dig hvordan de har tænkt sig at inkorperere det i deres daglige rutine. Check op på dem en måned senere for at se om de hænger ved. Hvis de gjorde så ros dem, hvis ikke så få dem tilbage på sporet.

4. Sluk for alt der kan være en distraktion. Vores sind er overloaded hver eneste dag, så sluk for din computerskærm og telefon og fordyb dig i coaching sesseionen, hvilket vil sikre at man hører alt man har brug for og husker det.

5. Hav daglig kontakt med dine medarbejdere. Hver dag omkring middagstid skal du have gjort 1 ting der forbedrer din trup. Det kan være alt fra at sige godt arbejde til en kollega til en fuld coaching session. Gør det til en del af din hverdag at gøre dette. SMS, e-mails og telefonbeskeder tæller også, så der er ingen undskyldninger.

Daglig kontakt med sine medarbejdere er nøglen til en sund organisation.

6. Få flere informationer: spørg “hvorfor det?”, “kan du uddybe det?” eller “kan du give mig et eksempel?”

LYT! Et godt citat af Stephen Covey (oversat): “De fleste mennesker lytter ikke med hensigt til at forstå. De fleste mennesker lytter med en hensigt til at svare.” – Vær sikker på du ikke er en af dem.

8. Få dine medarbejdere til at hjælpe hinanden. I en gruppe session kan du få dem til at komme på vanskellige indvendinger og belønne den person der kommer på det bedste modargument.

9.. Hav det sjovt, coaching skal være sjovt for dine medarbejdere og ikke være en trist opgave.

Det er ikke coachens opgave at give dig svar, men at finde svar

Mange mennesker har været til træning ved en coach og kommer tilbage til deres omgangskreds og siger: “Min coach siger at…”. Derfor er det ikke nogen overraskelse at mange coaching modtagere og coaches selv tror at coaching går ud på at give gode råd eller fortælle hvad andre skal gøre. Netop denne pointe understreger coachen Ole fra Udviklingsgruppen ligeledes, da det er noget Ole tit pointerer overfor sine kunder.

“Jeg har brug for hjælp!”

Man opsøger en coach fordi man mangler hjælp. I forhold til rådgivning, så ved dem der opsøger en coach allerede hvad de ønsker og har styrken til at nå det, der er bare nogle få ting i processen der mangler. Det er her at en coach kan være behjælpelig. Det kan være at de mangler perspektiv, at de mangler at blive holdt ansvarlige eller skal have hjælp til at planlægge nogle trin i en actionplan osv.

“Jeg ved, hvad de skal gøre”

Der en vis forførelse ved at vide hvordan ens klienter løser deres problemer. Selv om svaret er simpelt og lige til at fortælle dem, så vil det eneste din klient lærer ved processen er at være afhængig af dig. Det hjælper dem med at fange fisken denne gang, men næste gang vil de stå i samme situation og mangler endnu engang hjælp. Reel coaching er at give sin klient værktøjerne til selv, at finde sin egen løsning og holde sig til den. Derved lærer klienten at finde de manglende brikker af sig selv i fremtiden.

Coaching skal være givende for fremtiden, såvel som i nuet

Hvis du tænker over et tidspunkt i dit liv, hvor nogen har givet dig et godt råd. Så har det muligvis løst dit nuværende problem, men du fandt ikke selv løsningen, så hvad gør du næste gang du står i samme situation og har brug for råd?

Coaching har det formål at du skal vokse med opgaven og tilegne dig selv nye færdigheder, teknikker og viden til i fremtiden selv at give dine egne værdifulde råd.

Coaches med forskellige hatte

Coaching er ikke rådgivning. Virksomheder, som ønsker rådgivning, betaler en konsulent til at fortælle dem, hvad de skal gøre. Hvis du har gået til coach i et par år og altid kommer tilbage for at drøfte aktuelle spørgsmål og få gode råd, så har du muligvis i realiteten hyret en konsulent. Hvis en coach har specialiseret sig indenfor et område som projektledelse, vil en god coach i processen “bytte hat” med dig, for at man selv opdager sin udvikling og bliver sin egen coach.

Det er en færdighed for en coach at modstå fristelsen til at give råd – til fordel for kundens læring.

This entry was posted in Sundhed. Bookmark the permalink. Comments are closed, but you can leave a trackback: Trackback-adresse.