Ondt i nakken – her er fysioterapeutens råd

nakkesmerter

Ondt i nakken er et problem, som mange danskere kan relatere til. Den største synder, når det kommer til problemer med nakken er for meget stillesiddende arbejde eller ubekvemme arbejdsstillinger, som påfører nakken et unaturligt stort pres gennem længere tid. Nakkespændinger påvirker ikke kun nakken, da spændingerne blandt andet også medfører ondt i ryggen og spændingshovedpine. Der findes dog heldigvis adskillige metoder, som du kan benytte til at undgå samt forebygge ondt i nakken, hvilket den rådgivende fysioterapeut fra Gladsaxe giver gode råd om, så flere danskere blive fri for nakkeproblemer.

  1. Afbryd jævnligt dine arbejdsstillinger

Du kan med fordel afbryde dine arbejdsstillinger mindst én gang i timen, hvor du rejser dig op og bevæger dine arme, skuldre og nakke med henblik på at få øget blodcirkulationen. Denne øvelse giver også din hjerne en vejfortjent pause og et friskt pust til den næste times arbejde.

  1. Dyrk motion – også de dage, hvor du har travlt

Det gavner i høj grad også din nakke, hvis du sørger for at få motion nok. Sundhedsstyrelsen anbefaler fysisk aktivitet i 30 minutter om dagen ved moderat til høj intensitet som minimum, og dette skal især huskes de dage, hvor du er fastlåst foran computeren, da det er her, du udsætter din nakke for ekstra pres. Alle former for motion gavner på sin vis, men du kan eksempelvis udføre træningsøvelser, som er særligt gode i forhold til din nakke.

  1. Få fysioterapeutiske behandlinger

Fysioterapeutiske behandlinger er en sikker vinder til at forebygge og behandle ondt i nakken og smerter andre steder i kroppens bevægeapparat. Her vil dine sener, led og muskler blive mobiliseret, så overbelastede områder vil få lindret presset. Din krop vil blive aktiveret til at reparere sig selv, så din nakke og andre påvirkede områder gradvist får det bedre. En fysioterapeut kan således behandle dit akutte problem her og nu, men kan på samme tid gøre din krop mere bevægelig og fleksibel, så risikoen for nye overbelastninger mindskes.

Antallet af nødvendige behandlinger er forskelligt fra person til person, men det anbefales, at du lader fysioterapeutiske behandlinger blive en fast del af dit liv. Nogle arbejdspladser har tilknyttet en fast fysioterapeut, og ellers er det eksempelvis en god idé for dig at blive tilknyttet en centralt beliggende fysioterapeut i Ballerup, hvor du hurtigt kan transportere dig derhen, som pause på arbejdsdagen. Den fysioterapeutiske behandling har også en afslappende effekt, så du kan komme tilbage på arbejdet med fornyet energi.

Husk alle tre råd

Der skal gøres opmærksom på, at alle tre råd bør kombineres, da ét enkelt råd ikke er nok til at fjerne samt undgå nakkesmerter. Din kommende fysioterapeut kan med sikkerhed også hjælpe til med at udvælge de korrekte øvelser til din nakke, som både kan bruges i din almindelige træning samt som afbrydning af dine arbejdsstillinger, så du kan komme igennem din arbejdsdag uden smerter.

Fysioterapien
Centrumgaden 1
2750 Ballerup
44653618

 

This entry was posted in Fysioterapeut, Fysioterapi. Bookmark the permalink. Comments are closed, but you can leave a trackback: Trackback-adresse.